حلقه کاتبان kateban.com kateban.com ناصرالدین شاه زیاد کار می کرد https://www.kateban.com/post/4924 fa .....خلاصه این است که 6 ساعت تمام در یک جا نشسته [به] خواندن و گفتن و گوش دادن گذشت، بسیار بسیار کسل شدم. .... ]]> kateban.com قیاس از نگاهی دیگر https://www.kateban.com/post/4923 fa ]]> kateban.com تامین مخارج سفر اول فرنگستان ناصرالدین شاه https://www.kateban.com/post/4922 fa ]]> kateban.com وقف قرآن 150 پارۀ محمد بن محمد بن ابی الحسن کبریتی به دست یرنقش قاری فخری بر خانقاه مجاور مسجد مَنیعی در نیشابور در سال 530 هجری https://www.kateban.com/post/4921 fa ]]> kateban.com یک دو بیتی و چند یادداشت فارسی از سال 419 هجری: قرآن وقفی محمد بن محمد ابوالقاسم حداد ابغازی بر مسجد جامع ابغاز https://www.kateban.com/post/4920 fa ]]> kateban.com نسخه خطی انیس الحجّاج در مجموعه خلیلی؛ نسخه‌ای مسروقه از هند؟ https://www.kateban.com/post/4919 fa ]]> kateban.com خاطرات یک روز ناصرالدین شاه از شکار و گشت در باغ شاه تهران: https://www.kateban.com/post/4918 fa راندیم برای باغشاه. کوههای ييلاق و دماوند همه سفید بود، مثل بلور. کوه دماوند خیلی خوب پیدا بود. هوا صاف بود، خیلی قشنگ، راندیم....آمدیم بالای یکی از تپه های باغ شاه، افتادیم به ناهار......از بس این طرف، آن طرف رفتیم شکارها از ما چیزی فهمیده بودند گریخته بودند..... ما خیال کردیم شکارها هستندمن نکردم تاخت کنم بروم جلوی شکارها. اگر میرفتم جلو، شکارها را می گرفتم، یقین می زدم. اما نرفتم..... ]]> kateban.com گزارش مولی محمد علی فاضل خراسانی از حملۀ روس تزاری به حرم مقدّس رضوی https://www.kateban.com/post/4917 fa ]]> kateban.com راهنمای مختصر پژوهش در بارۀ هشت عنوان اخلاق حرفه‌ای https://www.kateban.com/post/4916 fa ]]> kateban.com ناصرالدین شاه و رؤیای اسارت ولیعهد روس https://www.kateban.com/post/4915 fa در عالم خواب دیدم ....ولیعهد هم در گوشه ای ایستاده ، سرش را پائین انداخته بود ، نفسش در نمی آمد. ]]> kateban.com داستان دو کتاب التحريش و کتاب المقالات در چند سطر https://www.kateban.com/post/4914 fa ]]> kateban.com سیر اجمالی تاریخ‌نگاری محلی مکه و مدینه، با تأکید بر جایگاه نگارش‌های علمای مغرب اسلامی https://www.kateban.com/post/4913 fa چکیده: دو شهر مکه و مدینه به علت تقدّس و اهمیت معنوی آنان نزد مسلمانان، موضوع نگارش تواریخ محلی متعدّدی در طول دوران اسلامی بوده‌اند. در میان نگاشته‌های فراوان موجود در این زمینه، تواریخ محلّی مهمی به قلم عالمان و نویسندگانی مغربی الاصل نگاشته شده است. در نوشتار پیش‌رو، در آغاز سیری اجمالی از تاریخ‌نگاری محلی مکه و مدینه به دست داده شده و در ادامه، تواریخ محلی نگاشته شده به قلم علمای مغربی الاصل معرفی تفصیلی شده است. این بررسی، نقش و جایگاه دانشوران حوزه مغرب اسلامی را در خلق تواریخ محلی مهم و تأثیرگذاری برای مکه و مدینه، و به طور خاص کتاب‌های العِقد الثمینِ فاسی، به عنوان مهم‌ترین متن تراجم‌نگارانه برای مکه، و شِفاء الغَرامِ فاسی، به عنوان اثر خِطط‌نگارانه مهمی برای مکه، و کتاب نصیحة المشاورِ ابن فرحون، به عنوان متن تراجم‌نگارانه ارزشمندی برای مدینه، نشان می‌دهد. کلیدواژه‌ها: تواریخ محلی، تاریخ‌نگاری اسلامی، مغرب اسلامی، مکه، مدینه، حرمین شریفین، عربستان سعودی ]]> kateban.com آية الله سيد رضي شيرازي https://www.kateban.com/post/4912 fa ]]> kateban.com رساله امامت محقق طوسي: مذهب خواجه و زمان تأليف اين رساله https://www.kateban.com/post/4910 fa ]]> kateban.com درباره حديث پيامبر (ص) و اصالت آن (در حاشيه مطلبی از آقای مهندس بازرگان) https://www.kateban.com/post/4909 fa ]]> kateban.com سی سال مجالس تفسير قرآن کريم به زبان فارسی از نيمه اول قرن دوم قمری در بصره https://www.kateban.com/post/4908 fa ]]> kateban.com نقدی بر يک دريافت اشتباه از طبيعيات علم کلام و فلسفه: پاسخی به مطلب آقای دکتر رسول جعفريان درباره "علم" و "شبه علم" https://www.kateban.com/post/4907 fa ]]> kateban.com پروفسور فان اس آنطور که من شناختم https://www.kateban.com/post/4906 fa ]]> kateban.com درباره اصالت حديث و نقد من نسبت به سخنان آقای مهندس بازرگان https://www.kateban.com/post/4905 fa ]]> kateban.com پروتستان و اخباری گری https://www.kateban.com/post/4904 fa ]]> kateban.com حکمت‌های علوی به روایت عبدالعظیم الحسنی از طریق زیدیه https://www.kateban.com/post/4903 fa ]]> kateban.com ابیات سید محمد وزیر شوشتری لکهنویی در مدح امام امیرالمؤمنین علیه السلام https://www.kateban.com/post/4902 fa ]]> kateban.com فضائل علوی در سروده‌های فارسی آیة الله میرزا محمد تقی شیرازی https://www.kateban.com/post/4900 fa ]]> kateban.com کشف نسخه يک تفسير تازه ياب معتزلی؛ تأليف ابو مسلم ابن مهريزد اصفهاني و يا تفسيری از ابو العبّاس سمّان؟ https://www.kateban.com/post/4899 fa ]]> kateban.com خاطره ناصرالدین شاه از اولین ملاقات با اولین سفیر امریکا در ایران https://www.kateban.com/post/4898 fa ]]> kateban.com قرار نامه واگذاری اختیار جنگلهای دولت علیه ایران از آستارا تا استرآباد به اتباع روس در عصر ناصری https://www.kateban.com/post/4897 fa ]]> kateban.com «آینده‌ی روشن بشر» و بایسته‌های ما https://www.kateban.com/post/4894 fa ]]> kateban.com چند نکته در بارۀ حجاب و عفاف https://www.kateban.com/post/4896 fa ]]> kateban.com جایگاه نقد در پژوهش / به بهانۀ معرفی کتاب نقد منابع اطلاعاتی نوشته فریبرز درودی https://www.kateban.com/post/4895 fa ]]> kateban.com اجازات علما: آشنایی، فوائد، نکات https://www.kateban.com/post/4892 fa ]]> kateban.com بازدید فرهاد میرزا معتمدالدوله عموی ناصرالدین شاه از کانال سوئز https://www.kateban.com/post/4891 fa ]]> kateban.com برای معرفی سيره و انديشه امام جعفر صادق (ع) به غير شيعيان چه بايد کرد؟ https://www.kateban.com/post/4890 fa ]]> kateban.com عارف شوريده حال، محمد بن عبد الجبّار بن الحسن النفّري https://www.kateban.com/post/4889 fa ]]> kateban.com درباره جلال الدين بلخي مولانا https://www.kateban.com/post/4888 fa ]]> kateban.com کتابی معتزلی در رد بر "اهل سنت" https://www.kateban.com/post/4887 fa ]]> kateban.com انتحال از خویشتن، با اقتباس از دیگران! https://www.kateban.com/post/4886 fa ]]> kateban.com مروری گذرا بر «کتاب طُرز الوفا في فضائل آل المصطفی» https://www.kateban.com/post/4885 fa ]]> kateban.com صد سینه سخن درون یک نامۀ من https://www.kateban.com/post/4884 fa ]]> kateban.com نقدی بر نوشتۀ این جانب تحت عنوان «مروری بر کتاب مسند الامام العسکری علیه السلام نوشتۀ آیة الله عزیز الله عطاردی» https://www.kateban.com/post/4883 fa ]]> kateban.com یک بام و دو هوا؛ نقدی روش شناختی بر کتاب «جامع الشروح و الحواشی» https://www.kateban.com/post/4882 fa ]]> kateban.com مروری بر کتاب مسند الامام العسکری علیه السلام نوشتۀ آیة الله عزیز الله عطاردی https://www.kateban.com/post/4881 fa ]]> kateban.com گنجینه‌ای فراموش شده از کلمات نورانی پیامبر رحمت https://www.kateban.com/post/4880 fa ]]> kateban.com شش درس زندگی از شش تن از یارانِ ششمین امام https://www.kateban.com/post/4879 fa ]]> kateban.com «مصحف نجف»: قرآن کوفی شمارۀ 1 منسوب به امام علی علیه السلام در حرم علوی در نجف https://www.kateban.com/post/4878 fa ]]> kateban.com آداب جانقی در آینۀ متون دستورنامه‌های درباری دورۀ صفوی (بخش دوم) https://www.kateban.com/post/4877 fa ]]> kateban.com سنجه انصاف https://www.kateban.com/post/4876 fa ]]> kateban.com شرایط ایران در آستانه سفر اول ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ https://www.kateban.com/post/4875 fa توضیح تصویر: – ترسیم صحنه استقبال امپراطور آلمان ، ویلهلم اول، شاهزاده فردریک ،صدراعظم بیسمارک و.. از ناصرالدین شاه در پوتسدام برلین به تاریخ ساعت 6 عصر 31 ماهِ می سال 1873(1290ه.ق) سفر اول فرنگستان. ]]> kateban.com گزارش‌هائی از درگيری فقهاء و غاليان در عصر امام صادق عليه السلام https://www.kateban.com/post/4874 fa ]]> kateban.com تقيه و جعل حديث https://www.kateban.com/post/4873 fa ]]> kateban.com اشعار نویافتۀ سید علی مدنی و یک بایستۀ پژوهشی https://www.kateban.com/post/4872 fa ]]> kateban.com رسائل و مسائل، و توارد ذهنی https://www.kateban.com/post/4871 fa ]]> kateban.com ترور مظفرالدین شاه در پاریس به روایت خودش https://www.kateban.com/post/4870 fa ترور مظفرالدین شاه در سفر اول او به فرنگستان و در سال 1317 ه.ق روی داد. مظفرالدین شاه: .......و جماعتی رو به طرف این خبيث هجوم آوردند که او را از دست پلیس گرفته بکشند و همين جا قطعه قطعه نمایند. اما چون در این گونه موارد باید پلیس به دقت تحقيقات و تفتيشات نماید که این شخص کیست و قصدش چیست، ...... ]]> kateban.com چند سطری درباره مرحوم علامه حسن زاده آملی https://www.kateban.com/post/4869 fa ]]> kateban.com درباره مفاهيم مهدی و قائم در انديشه مذهبی و فلسفی گروه های پيشا فاطمی، قرمطی، اسماعيليان فاطمی، طيبي و نزاری https://www.kateban.com/post/4868 fa ]]> kateban.com شيعه و تحريف قرآن: يک سند مهم که به اين پرسش پاسخ می دهد که آيا در قرن دوم قمری شيعيان به تحريف قرآن باور داشته اند يا نه؟ https://www.kateban.com/post/4867 fa ]]> kateban.com درباره استاد آذرتاش آذرنوش https://www.kateban.com/post/4866 fa ]]> kateban.com ناگفته هایی درباره رديه ابن رزام طائي کوفي بر اسماعيليه (1) https://www.kateban.com/post/4865 fa ]]> kateban.com عبدالله بن ميمون قداح: شخصيت برساخته ابن رزام يا شخصيتی واقعی؟ https://www.kateban.com/post/4864 fa ]]> kateban.com درباره احمد کسروی https://www.kateban.com/post/4863 fa ]]> kateban.com ابو منصور الجبّان، اديب و نحوی معتزلی ری و داستانش با ابن سينا https://www.kateban.com/post/4862 fa ]]> kateban.com پرويز اذکایی و "رجل همدانی" https://www.kateban.com/post/4861 fa ]]> kateban.com آزمونی سخت https://www.kateban.com/post/4860 fa ]]> kateban.com ابو الفرج ابن هندو، فيلسوف و کاتب و اديب امامی مذهب قم https://www.kateban.com/post/4859 fa ]]> kateban.com شيعيان و "رافضه" در نيمه سده دوم قمری درباره حديث غدير، نص بر امامت، علم حضرت امير (ع)، عقيده نسبت به دو خليفه نخست، واقعه شهادت حضرت زهراء (ع) چه باورهایی داشتند؟ (بر اساس يک سند ارزشمند از حدود نيمه سده دوم قمری) https://www.kateban.com/post/4858 fa ]]> kateban.com درباره حسن حنفی https://www.kateban.com/post/4857 fa ]]> kateban.com اسماعيليه چه زمانی ظاهر شدند؟ (يک تفسير جديد) https://www.kateban.com/post/4856 fa ]]> kateban.com آداب جانقی در آینۀ متون دستورنامه‌های درباری دورۀ صفوی (بخش نخست) https://www.kateban.com/post/4855 fa تصویری که از ساختار حکومتی نظام‌های سلطنتی ایران در بخش عمده‌ای از رسالات و بررسی‌های تاریخی وجود دارد، سیمای یک «نظام سلطنتی سلسله‌مراتبی مطلقه» است که همه چیز در آن در نهایت از تصمیماتِ شخصی فرد حاکم سرچشمه می‌گیرد. با وجود این، در میان اسناد و متون تاریخی با شواهد متعددی دال بر وجود نهادهای مشورتی و یا آداب و سنن مشورت روبه‌رو می‌شویم که تصویر دیگری از نظام تصمیم‌گیری در دربارهای ایرانی ارائه می‌دهد. یکی از این نهادهای مشورتی که در دستورنامه‌های آداب درباری موجود در دربار صفوی به صراحت از آن یاد شده و حتی تشکیل جلسات آن با آداب و تشریفات به‌خصوصی همراه بوده، «مجمع امرای جانقی» است. در این مقاله نخست به پیشینۀ تاریخی سنت «جانقی» در دوره صفوی و چگونگی شکل‌گیری آن پرداخته شده و پس از ارائه توصیف کوتاهی از ساختار، ارکان و حوزۀ اختیارات «مجمع امرای جانقی»، آداب برگزاری جلسات این مجمع با توجه به گزارش‌های موجود در دستورنامه‌های آداب درباریِ به ‌جای ‌مانده از دورۀ صفوی، مورد بررسی قرار گرفته است. ]]> kateban.com رساله اغلاط مشهوره، رساله ای در روايات جعلی https://www.kateban.com/post/4854 fa ]]> kateban.com مقدمه‌ای بر ترجمۀ فارسی کتابِ «قرآن و سنت و تفسیری‌اش» (اَندرو ریپین) https://www.kateban.com/post/4852 fa ]]> kateban.com ویراستی نامُعتَمَد از المعتمد فی الأصولِ مَلاحِمی https://www.kateban.com/post/4851 fa ]]> kateban.com یادداشت بدون تاریخ مظفرالدین شاه به صدر اعظم( امین السلطان یا امین الدوله)در مورد عزل نظام السلطنه https://www.kateban.com/post/4849 fa ]]> kateban.com هدیه یک تابلو از کمال الملک به دکتر قاسم غنی https://www.kateban.com/post/4850 fa نام تابلو: عمو صادق شیرازی سرایدار قفس طیور با کهنه ‌فروشها 1271 شمسی. ]]> kateban.com دستخط مظفرالدین شاه به صدر اعظم (اتابک) در مور د بیماری امین الملک https://www.kateban.com/post/4848 fa ]]> kateban.com خوش خیالیهای میرزا رضای کرمانی : https://www.kateban.com/post/4844 fa من بد كارى كردم جان خودم را فداى اهل وطن عزيز خود كردم ]]> kateban.com حاجیه خانم ،آوازه خوان ناصرالدین شاه: https://www.kateban.com/post/4846 fa ]]> kateban.com اعلام شکایت میرزا ملکم خان از انتشار کتابهایش در ایران همراه با اغلاط مطبعی اعلام https://www.kateban.com/post/4845 fa متجاوز از دویست رساله، به عشق ترقی ایران نوشته ام، ]]> kateban.com چند نکته درباره تعليقات منسوب به ابن سينا و چاپ تازه آن https://www.kateban.com/post/4843 fa توضيحات عکس: نسخه نورعثمانيه از تعليقات که در آغاز آن گفته شده: التعليقات علی رواية أخری. ]]> kateban.com درباره تعليقات ابن سينا https://www.kateban.com/post/4842 fa ]]> kateban.com رسالة في الهداية والضلالة منسوب به صاحب بن عبّاد https://www.kateban.com/post/4841 fa ]]> kateban.com تعليقات فارابی؛ کتابی که از او نيست https://www.kateban.com/post/4840 fa ]]> kateban.com درباره ترجمه https://www.kateban.com/post/4839 fa ]]> kateban.com دنباله يادداشت ها از الأربعين البلدانية تأليف اندرسباني https://www.kateban.com/post/4838 fa ]]> kateban.com درباره تورم علم اصول https://www.kateban.com/post/4837 fa ]]> kateban.com نه دو کتاب که يک کتاب؛ نه از مغرب اسلامی که از مصر https://www.kateban.com/post/4835 fa ]]> kateban.com یک نامه از ناصرالدین شاه درمورد برپائی جشن تولدش https://www.kateban.com/post/4834 fa ..... دایره دنبكها و اسباب طرب راهم كوك و پاکیزه بده بار مالهای قوچاق بکنند، که از این گردنه وکتل سلامت بگذرد .... ]]> kateban.com سرمقاله اولین شماره روزنامه صور اسرافیل https://www.kateban.com/post/4833 fa ....به همت غیورانۀ برادران محترم آذر بایجانی ما در بیست و هفتم ذی حجۀ 1324 دولت علیه ایران رسماً در عداد دول مشروطه و صاحب کنستی توسیون (constitution قانون اساسی) قرار گرفت . دوۀ خوف و وحشت به آخر رسید . وزمان سعادت وترقي گرديد • عمر نکبت و فترت منتهی شد . وتجديد تاريخ و اول عمر ایران گشت . زبان و قلم در مصا لح امور ملک و ملت آزاد شد ..... تصویر : میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل ]]> kateban.com درباره سند مناجات شعبانيه https://www.kateban.com/post/4832 fa ]]> kateban.com گمانه‌زنی در باب مؤلف بحر الفوائد https://www.kateban.com/post/4831 fa چکیده: بحر الفوائد متن فارسی کهنی است که نویسنده ناشناخته‌اش، آن را به شیوه دائرةالمعارف موجزی از علوم دینی و معارف زمانه خود نگاشته است. در متن و نسخه‌های خطی کتاب، هیچ نشانی از نام نویسنده آن دیده نمی‌شود و پژوهشگران قبلی از جمله مصحّح آن مرحوم محمدتقی دانش‌پژوه نیز موفق به شناسایی وی نشده‌اند. نویسنده مقاله پیش‌رو، با ردگیری سرنخ‌هایی که متن کتاب در راستای شناسایی ماهیت مؤلف آن به دست می‌دهد، همچون مذهب و باورهای دینی مؤلف و تألیف کتاب در نیمه سده ششم هجری در سرزمین شام، و با بهره‌گیری از دیگر شواهد درون متنی و برون متنی، به گمانه‌زنی درباره ماهیت مؤلف بحر الفوائد پرداخته و یکی از فقهای شافعی ساکن شام به نام قطب‌الدین نیشابوری (505-578ق) را به عنوان مؤلف احتمالی آن پیشنهاد داده است. کلیدواژه‌ها: متون فارسی؛ متون کهن؛ بحر الفوائد؛ قطب‌الدین نیشابوری؛ شام؛ احمدیَلیان ]]> kateban.com عاشورای سال 1308 به روایت ناصرالدین شاه( در شهرستانک ) https://www.kateban.com/post/4830 fa شرح تصویر:کاخ شهرستانک ناصرالدین شاه اثر کما ل الملک ]]> kateban.com ملاحظاتی درباره گونه‌شناسی متون دبیری و انشاء https://www.kateban.com/post/4829 fa ]]> kateban.com محرم ۱۳۱۰ ه.ق. به روایت یحیی دولت آبادی https://www.kateban.com/post/4828 fa ]]> kateban.com مصاحف قرآنی منسوب به خط ائمه علیهم السلام: واقعیت یا جعل؟ https://www.kateban.com/post/4827 fa ]]> kateban.com اشاره‌ای به مولانا در یک متن عربی متقدّم https://www.kateban.com/post/4826 fa ]]> kateban.com اصطلاح «معنیٰ» در کلام اسلامی (معنا، اثبات، نقد) https://www.kateban.com/post/4825 fa ]]> kateban.com پيش‌گفتار «اندرو ريپين» بر کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی در زبان‌های اروپايی https://www.kateban.com/post/4824 fa ]]> kateban.com در جستجوی مسجد غدیر خم https://www.kateban.com/post/4823 fa ]]> kateban.com رساله‌ای از ابوجعفر محمد بن موسی الموسوی درباب معنای «من کنت مولاه» https://www.kateban.com/post/4822 fa ]]> kateban.com یک رباعی تازه‌یاب فارسی از خواجه عبدالله انصاری https://www.kateban.com/post/4821 fa ]]> kateban.com اهمیت سفرنامه ناصر خسرو در مطالعه تاریخ حج و حرمین در سده پنجم https://www.kateban.com/post/4820 fa ]]> kateban.com سندی از یک عالم شیعی قمی، مورّخ 427 هجری در حرم رضوی: دربارۀ قرآن ابوالحسن احمد بن علی سادوکه عراقی https://www.kateban.com/post/4819 fa ]]> kateban.com