حلقۀ کاتبان:
کاتبان، حلقۀ نویسندگانی است كه چشم به میراث عزیز کهن اسلامی و ایرانی دوخته‌اند و هر یک به سهم خود، به موضوعی می‌پردازند كه بتواند گوشه‌ای از شکوه و عظمت این میراث ارزشمند را تبیین کند.
حلقۀ کاتبان آداب خویش را از لابلای نقوش تذهیب و نگاره‌های نسخ خطی، از مطاوی دستنویس‌های بزرگانی كه با هنر متعالی، آثاری در خورِ کمال انسانی خویش آفریده‌اند، برگرفته است و از قید قانون و ضابطه‌های ارباب نگارش و قلمفرسایی آزاد است.
حلقۀ کاتبان، مجموعه روزنوشت‌هایی است در باب نسخ خطی، تراجم، تاريخ علم و معرفت و یاد و یادبود بزرگان.



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

ج ط نژند به فاطمه قاضیها
۵ خرداد
دستمریراد


سپاسگزارم
رافضی به حسن انصارى
۲ خرداد
دکتر جان
شمام که شدین لنگه معاونیان و بقیه مخالفان حکمت و عرفان!!
فقط جسارت و ادعا لاف عقلانیت!
و دریغ از یک حرف عقلایی که بشه بهش دل خوش کرد!
و البته از مخالفان حکمت توقع بیشتری نیست!
حسین عباسی به جویا جهانبخش
۲ خرداد
سلام و درود خدمت استاد جهانبخش متّعنا الله بطول بقائه در مواضعی از مقاله وزین «نهج فقیهی» از تعبیر«مرتضوی» استفاده فرمودید، این دو عبارت را ملاحظه فرمایید:
شرح شافية ابن الحاجب ؛ ج‏2 ؛ ص40
[حكم الاسم الذى آخره ألف خامسة]
و أما الخامسة فما فوقها فانها تحذف فى النسب مطلقا، منقلبة كانت أو غيرها، بلا خلاف بينهم؛ للاستثقال؛ إلا أن تكون خامسة منقلبة و قبلها حرف مشدد.
شرح النظام على الشافية / 277 / [أحكام المنسوب‏]
(و تحذف‏ غيرهما) أعني غير الثالثة و غير الرابعة المنقلبة عن الأصليّة ... (قال دره صوفی فی الهامش:) ... فقول العامّة «مصطفوي‏» خطأ و الصّواب:«مصطفيّ».

چنانچه مطلبی هست دریغ نفرمایید.

پاسخ:
سلام علیکم
سپاس از توجّهی که دارید.
إن شاء الله امیدوارم در یادداشتی عَلی حِدَه در این باب، بل در بابِ مسألۀ نِسبَت در عربی و فارسی، نِکاتی به شرفِ عرض برسانم.
تندرست و شادکام باشید.
نجابت به محمدباقر ملکیان
۱ خرداد
اهلا و سهلا و مرحبا جناب ملکیان ، چشممان به یادداشت و صفحه جنابعالی روشن شد.
من بالوجدان شهادت می دهم که مرحوم علامه مجلسی در نقل روایات در بحارالانوار اضبط و ادق است نسبت جناب حر عاملی در تمام کتاب هایش و در این مطلب تردیدی ندارم اما اینکه جناب مجلسی وسائل الشیعه را دیده باشد یا خوانده باشد نیاز به قرینه و دلیل جدی دارد ...... صرف شباهت عبارت کافی نیست ، شاید هر دو از یک منبع سومی گرفتند...... اگر دلیل یا سندی دارید لطفا بیان بفرمایید.
در ضمن من نمی دانم « محدث بحرانی » مطلق به شیخ یوسف گفته می شود یا سید هاشم؟؟!!
جواد علیزاده به حسن انصارى
۲۷ ارديبهشت
سلام جناب دکتر. بنده خواننده همبشگی کتب و مقالات شما بودم و هستم. خوشحالم که بالاخره توانستم از طریق فضای مجازی با شما صحبت کنم. سوالات بسیار زیادی در مورد مسایل مطروحه در کتابها و مقالاتتان دارم که هیچوقت نشد عرض کنم. اما در مورد این جستار که مرقوم فرمودید در نهایت چه نتیجه ای برای شما حاصل شده؟ برقرار باشید

ارادتمند شما جواد علیزاده گرنا
وکیل دادگستری و کارشناس حقوق از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد ایرانشناسی گرایش نسخ خطی از دانشگاه تهران و اگر خدا لایق بداند دانشجوی اینده دکتری بعلت علاقه قدیم و وافر به تحقیق و تتبع علمی در رابطه با فرق شیعه و تاریخ قران و حدیث ویا فلسفه و کلام اسلامی
مجید اسطیری به جویا جهانبخش
۲۷ ارديبهشت
بسیار ممنون
برای بنده خیلی مفید بود
مهدي أبو صالح به حسن انصارى
۲۴ ارديبهشت
السلام عليكم ورحمة الله
هل توجد المقالة لديكم باللغة العربية لأن ترجمة محرك القوقل جدا رديئة وفيها خلط
ج ط نژند به جویا جهانبخش
۲۱ ارديبهشت
درود و دستمریزاد استاد
پاسخ:
درود و سپاس بیکران